Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna till kundtjänsten. Kanske kan du hitta svaret du söker direkt?

Handla

Hur köper jag?

Följande är stegvis hur du gör för att handla hos oss:

  1. Tryck på den gröna köpknappen under produktbilden.
  2. Tryck på knappen "Kassa" bredvid kundvagnen längst upp till höger på sidan.
  3. Fyll i "Uppgifter": Typ av kund samt postnummer för att få fram leveransalternativ.
  4. Välj transportör och tex. önskat ombud under “Leverans”.
  5. Fyll i och kontrollera “Dina uppgifter”, dvs. adressuppgifter, telefonnummer och e-post.
  6. Välj “Betalsätt”, exempelvis direktbetalning eller faktura.
  7. Tryck på röda knappen längst ned ”Gå till betalning”. 
  8. Slutför betalning enligt valt betalsätt så är ditt köp klart.

Det ska vara enkelt och självförklarande att handla hos oss, men om det inte fungerar av någon anledning får du gärna hjälpa oss att bli bättre genom att berätta vad som inte fungerar.

 

Kan jag beställa via e-post?

Dessvärre kan vi inte skicka produkter utan att en order läggs i vår butik online. Detta beror framförallt på att betalningar genom Klarna och andra system är kopplade till att ordern läggs av kunden.

 

Kan företag handla?

Självklart erbjuder vi företagskunder att handla hos oss. I kassan under “2. Uppgifter” klickar du i “Företag” och kassan anpassas då med frakt- och betalningsalternativ anpassade för företagskunder.

 

Kan jag hitta era produkter i butik?

Vissa enstaka produkter kan du hitta hos våra återförsäljare i fysiska butiker. Hela sortimentet finns bara tillgängligt för köp i vår webbshop.

 

Köpa produkt som ej finns i lager?

Det går generellt inte att handla eller förbeställa produkter som vi inte har på lager. Det är lätt att missa om en produkt säljs som  beställningsvara, vilket kan vara mycket irriterande för kunden, så därför har vi valt att endast sälja sådant vi har i lager eller kommer ha på lager inom kort.

Om en vara är slut som du är intresserad av kan du alltid maila vår kundtjänst så skickar vi dig ett mail när produkten kommit in på lager. Vi ringer ibland kunden från 08-446 815 00.

 

Kan jag lägga till varor till order?

Generellt går det inte att lägga till varor till en order eftersom inte Klarna godkänner ändringar som görs av oss som tredje part för kundens räkning. Detta är ett skydd för dig som konsument men med nackdelen att vi inte kan ändra din order även om vi vet att du är du och att du vill ha ändringen i fråga.

 

När får jag orderbekräftelse?

Din orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du angivit i ordern omedelbart vid orderläggning. Oftast beror utebliven orderbekräftelse på något av följande:

  1. Att ordern inte gick igenom av något skäl, tex. att banken vid tidpunkten hade tekniska problem.
  2. Att något fel smugit sig in i orderns e-postadress dit orderbekräftelsen skickas.
  3. Att orderbekräftelsen fastnat i e-postklientens skräpfilter.
  4. Att mail-servrar på din eller vår sida haft tekniska problem vilket gjort att meddelandet försvunnit eller försenats.

Om du inte får orderbekräftelse kan du alltid kontakta vår kundtjänst med den information du har om ordern (namn, tidpunkt, varor, ordernummer) så försöker vi hitta ordern och skickar dig en kopia på orderbekräftelsen.

 

Har min order gått igenom?

Om du inte får en orderbekräftelse direkt efter orderläggning så kan något ha blivit fel.

Kanske har ordern gått igenom men att e-postadressen blivit fel, då kan vi skicka dig en ny orderbekräftelse efter kontakt med kundtjänst. Eller så har du mottagit orderbekräftelsen men att den har hamnat i e-postens skräpfilter. 

Eventuellt har ordern inte gått igenom, tex. på grund av tekniskt fel. Detta kan du enkelt kontrollera genom att logga in hos Klarna och se om köpet finns där. Gör det inte det så har ordern inte gått igenom och du kan lägga en ny order som förhoppningsvis går igenom som den ska.

 

Ändra min order i efterhand?

Ändringar som att lägga till eller ta bort varor i en order i efterhand godkänns generellt bara av Klarna ganska omgående efter köp. 

Vad gäller kundens uppgifter:

  • E-postadress kan vi ofta ändra men ibland krävs då manuell avisering för att du ska kunna få information om din leverans.
  • Mobiltelefonnummer kan oftast ändras men ibland inte, tex. om en order med Budbee redan nått deras terminal.
  • Mottagaradress eller valt ombud går generellt inte att ändra. Det vi kan göra om ordern inte hunnit hanteras är att makulera ordern så får kunden handla igen med önskade uppgifter.

 

Leverans

Hur lång är leveranstiden?

Instabox är det snabbaste leveranssättet vi erbjuder, de kan leverera redan samma dag i vissa fall.

Budbee är näst snabbast med 1-2 vardagars normal leveranstid.

För överiga transportörer (Postnord, Schenker och DHL) är normal leveranstid är 1-3 vardagar.

 

Kan leveranstid garanteras?

Vi kan inte garantera en viss leveranstid då detta beror på vald  transportör och eventuella problem som kan uppstå hos dem.

 

Vilken är den billigaste frakten?

Den billigaste frakten är Postnord Varubrev och kostar från 24 kr. Om din order pga. storlek och vikt kan skickas som varubrev så presenteras “Postnord Varubrev” som ett alternativ i kassan.

 

Vilka fraktalternativ finns?

Vi skickar med nästan alla transportörer. Vi låter dig välja om du vill ha leverans hem eller vilket ombud om du önskar att hämta ut paketet. Detta för att du ska kunna välja ett fraktalternativ som passar dig.

Följande är de transportörer vi erbjuder: Budbee, Instabox, Postnord, Schenker och DHL. Budbee täcker ca. 70% av Sverige med hemleveranser men om de inte kommer upp som alternativ för dig så beror det på att de inte levererar till ditt postnummer.

 

När skickas min order?

Ordrar skickas från oss vardagar kl. 06:00-16:00. Om du beställer innan stopptid för den transportör du valt så skickas nästan alltid din order samma dag.

Följande kväll kl. 18:00 efter att vi skickat din order så får du ett e-postmeddelande från oss med spårning för ditt paket. Detta är utöver transportörens avisering för att du lättare ska kunna hålla koll på din leverans från oss.

 

Vilka är era stopptider?

Ordrar som inkommer före följande stopptider* skickas generellt från oss samma dag:

Budbee10:00
Early Bird14:00
Instabox 11:00
Postnord12:00
Schenker12:00
DHL12:00


*Stopptid: sista tidpunkt en order kan komma in för att komma med dagens upphämtning av transportör.

 

Kan jag beställa till landet?

Ja, det går absolut att beställa till en annan plats, exempelvis ett lantställe eller annat temporärt boende. I kassan skriv in det postnummer som gäller dit du vill ha paketet levererat. Välj med fördel en frakt till ombud eller box (då kan du ha din ordinarie adress som faktureringsadress).

Om du väljer hemleverans eller leverans till postlåda så uppdatera informationen hos Klarna i samband med betalning så att den överensstämmer med leveransadressen.

Kan jag ändra leveransadress?

I de fall ordern inte skickats kan vi ibland ändra leveransadress.

Hör av dig omedelbart till vår kundtjänst om du råkat beställa med felaktiga uppgifter. Tänk på att inkludera ordernummer samt korrekta uppgifter för att vi ska ha möjlighet att utföra ändringen.

Även om ordern skickats så kan vi ändå ibland ändra adress eller annan information men då kostar en ändring ca. 200 kr hos transportören.

 

Kan jag hämta varor själv?

Vi har inte någon fysisk butik och det finns inte möjlighet att hämta varor direkt på vårt lager.

 

Vad gör jag om leverans inte sker?

Om din leverans dröjt ovanligt länge så kan du till att börja med se status på din leverans genom den trackinglänk som du fått via e-post från oss. Troligtvis har du också fått tracking från transportören som visar status på din leverans. Om status ändå är oklar bör du kontakta vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig vidare. 

I de fall du fortfarande väntar på leverans men har fått faktura från Klarna så kan du välja att pausa betalning. Detta gör du genom att logga in hos Klarna, välja ordern och sedan klicka i att du inte fått leverans. 

Om du vill kontakta Klarna för hjälp så nås deras kundtjänst på 08-12012010 eller via chat på https://www.klarna.com/se/kundservice.

 

Betalning

Kan jag få faktura?

Klarna (Briqpay för företag) erbjuder oftast faktura som ett betalningsalternativ. Dock tar de ibland bort det som betalningsalternativ, till exempel om det gäller ett högt belopp, om de inte känner igen kunden, om leveransadressen avviker, eller om kunden tidigare inte betalat i tid eller liknande.

Vi kan tyvärr inte påverka betalningsalternativen utan är hänvisade till vad Klarna presenterar i det specifika fallet. Om du vill kontakta Klarna för hjälp så nås deras kundtjänst på 08-12012010 eller via chat på https://www.klarna.com/se/kundservice.

 

Hur får jag min faktura?

När vi aktiverar ditt köp (oftast samtidigt som ordern skickas) så skickar Klarna din faktura via e-post till den e-postadress som angivits vid köp. Eventuella påminnelser skickas sedan som vanlig post. 

Vi kommer inte åt din faktura, men du kan själv enkelt hämta fakturan på följande sätt:

  1. Logga in med ditt personnummer på www.myklarna.com
  2. Välj "Hämta pdf" för att få en pdf-kopia på din faktura

Om du vill kontakta Klarna för hjälp så nås deras kundtjänst på 08-12012010 eller via chat på https://www.klarna.com/se/kundservice.

 

Kvitto / verifikation?

Orderbekräftelsen du fått per mail gäller som bevis på ditt köp (och därmed också som verifikation för företag), vissa kallar det ett "webbkvitto". Denna kan användas för bokföring och specificerar momsen som betalats. 

Om du saknar orderbekräftelsen vänligen meddela vår kundtjänst den information du har så skickar vi en kopia. För att underlätta för oss att hitta ordern är det bra om du anger så mycket info du kan, ex. exakt namn i ordern, tidpunkt, innehåll/varor och helst ordernummer.

 

Moms på faktura?

Klarna specificerar inte moms på sina betalningsinstruktioner.

Gissningsvis eftersöker du momsen i egenskap av företagsrepresentant för att använda denna som verifikation efter en privatpersons utlägg. Då är det orderbekräftelsen som du fått från oss via e-post som kan användas. Denna specificerar momsen och fungerar som ett “webbkvitto” för ditt köp.

Som företagare kan du också välja "företag" i kassan för att köpa mot faktura.

 

Hur använder jag en rabattkod?

I kassan under valda produkter finns ett fält “Rabattkod”. Klicka där och skriv in rabattkoden, samt tryck sedan på knappen bredvid, “Aktivera”. Din rabatt justeras då automatiskt i ordern och du ser erhållen rabatt.

 

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden beror dels på vilket fraktalternativ du väljer samt på vikt/storlek på försändelsen. I kassan framgår faktisk fraktkostnad för den specifika ordern.

 

Erbjuds fri frakt vid stora köp?

Vi erbjuder generellt väldigt förmånliga fraktpriser för alla våra frakter, men har valt att inte erbjuda fri frakt vid en viss ordervolym. Istället ser vi till att hålla bäst priser generellt och erbjuder dessutom rabatterade paket/flerpack för populära produkter.

 

Retur

Kan jag ändra min order?

Du kan komplettera eller ändra din order så länge den inte hanterats av vårt lager. Ibland kan även leveranssätt eller leveransplats ändras. Kontakta vår kundtjänst omgående med ordernummer och önskad ändring.

Observera att lagret hanterar ordrar skyndsamt för att kunder ska få så snabb leverans som möjligt. Var därför beredd på att ändring inte alltid är möjlig. Ordrar som inkommit utanför ordinarie arbetstid för kundtjänsten (vardagar 8-17) kan generellt inte ändras, detta då lagret börjar hantera ordrar utanför dessa tider för snabbast möjlig leverans.

Kan jag kancellera en order?

När en order börjat hanteras av vårt lager eller gått så långt att den skickats har vi inte någon möjlighet att avbryta leverans och kancellera ordern. I dessa fall får kunden ta emot leverans och därefter göra en retur baserat på ångerrätt.

Vi hanterar ordrar skyndsamt för att kunna skicka snabbt så endast i undantagsfall lyckas vi stoppa en order som kunden önskat avbeställa.

 

Hur ångrar jag mitt köp?

Om du vill ångra ditt köp så går det bra så länge du meddelar oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit varan och att denna inte omfattas av särskilda villkor (ex. färskvara och produkter mot vägglöss kan vi inte ta i retur).

Skicka e-post eller ett meddelande till vår kundtjänst med ditt ordernummer samt att du avser nyttja ångerrätten så återkommer vi med vidare returinstruktioner.

 

Kan jag reklamera en vara?

Om en vara är defekt från produktion eller tex. skadad i transport så kan denna reklameras. Att man är missnöjd med en vara eller inte upplever att den fungerar tillräckligt bra är inte grund för reklamation - dvs. det måste vara ett faktiskt fel på varan för att vi ska kunna reklamera.

Vill du påbörja en reklamation så skicka e-post eller ett meddelande till vår kundtjänst med ditt ordernummer, specificera att du avser reklamera varan samt beskriv det/de fel som åberopas.

Vår kundtjänst kommer då att bedöma reklamationen och ge dig ett utlåtande om det är troligt att den kommer kunna godkännas eller ej i reklamationskontroll. Då kunden kan få stå för retur och fraktkostnader om en reklamation inte kan godkännas så vill vi vara rimligt säkra på att felet som åberopas är reklamerbart.

 

Skickas outlösta paket igen?

En försändelse som inte tas emot eller inte hämtas ut kan inte skickas ut igen. När ett paket inte hämtas ut så går det i retur till oss. Vid ankomst packas det upp och varorna sätts tillbaka på lagerhyllorna.

Även om vi skulle vilja skicka ut paket igen och kunden erbjuder sig att betala extra kostnader så har lagerpersonalen inte möjlighet att matcha en mängd returer med ett ärende där kunden önskar ny leverans, och dessutom manuellt förse denna med ny fraktetikett. Det blir tyvärr alldeles för komplicerat och dyrt.

En outlöst eller ej mottagen försändelse debiteras en avgift i enlighet med köpvillkor för att kompensera för våra extra frakt- och hanteringskostnader.

 

Se också våra köpvillkor för mer information eller kontakta kundtjänst om du inte fått svar på din fråga.

Copyright © 2024 Stick AB
To top